Wat is de waterbalans van een mens?

Wat is hydratatie

Welke drankjes zijn heilzaam?

Uw waterhuishouding

Dit is wat u moet weten over uw waterhuishouding!

Uw waterhuishouding

Zoals u waarschijnlijk weet, is hydratatie uiterst belangrijk als u zo gezond mogelijk door het leven wilt gaan. Zonder de juiste hydratatie kun je ziek worden of zelfs sterven. Er is echter veel verwarring als het gaat om hydratatie. Om u er iets meer over te laten weten, hebben wij besloten de belangrijkste informatie in dit artikel op een rijtje te zetten. Als je dit leest, leer je alles wat je moet weten over de juiste manier om te hydrateren!

Wat is hydratatie eigenlijk?

Hydratatie?

Wat is hydratatie eigenlijk?

Voordat we ingaan op de betekenis van hydratatie, is het nuttig om eerst even naar de term zelf te kijken. Wat bedoelen we met hydratatie en hoe zit het met uw hydratatie? Hydratatie is ook het innemen of drinken van vloeistoffen om uw lichaam gehydrateerd te houden. Water is een belangrijk bestanddeel van het lichaam. Gemiddeld maakt water ongeveer 60% van het lichaamsgewicht uit bij mannen en 50-55% bij vrouwen. Water gaat verloren via urine en zweet en wordt uitgescheiden via de adem. Om te voorkomen dat het lichaam zonder vocht komt te zitten, moeten wij als mensen drinken. Dit is wat we hydratatie noemen.

Het belang van hydratatie

Hydratatie niveau?

Het belang van hydratatie

Nu vraag je je waarschijnlijk af wat er gebeurt als je niet de beste hydratatie hebt. Als u niet genoeg drinkt, zal uw lichaam na verloop van tijd uitdrogen. Studies hebben aangetoond dat wanneer de dehydratatie ongeveer 1% bereikt, er negatieve effecten optreden. Deze zijn zowel fysiek als mentaal. U kunt bijvoorbeeld last krijgen van een droge mond, hoofdpijn en een slechte concentratie. Je kunt zien dat je niet goed gehydrateerd bent als je urine een erg donkere kleur krijgt. Het is de bedoeling dat je urine strokleurig of lichtgeel is. Als het donkerder is dan dat, dan krijg je niet genoeg vocht binnen. Als het volledig doorzichtig is, krijgt u te veel vloeistof.

Hoeveel vocht heb je nodig?

De belangrijkste feiten!

Hoeveel vocht heb je nodig?

De hoeveelheid vocht die u gedurende de dag nodig heeft, hangt van verschillende factoren af. Het weer speelt een belangrijke rol. Bij warm weer moet u meer vocht drinken omdat u dan meer zweet. Dit geldt ook voor momenten waarop u aan het sporten bent. In het algemeen moet u tussen de 6 en 10 glazen vocht per dag drinken. Dit komt overeen met ongeveer 2 tot 2,5 liter per dag. Voor mannen is het zinvol iets meer te drinken, bij voorkeur ongeveer 3 liter per dag. Afgezien van het feit dat je vocht uit drankjes kunt halen, is het ook zo dat je voldoende vocht uit je voeding kunt halen. Als u bijvoorbeeld veel fruit met sappig vruchtvlees eet, zoals sinaasappels of druiven, hoeft u minder te drinken om aan uw vochtbehoefte te voldoen.

.

Verbeter uw vochtinname - verschillende soorten dranken

De juiste keuze van drank is cruciaal

Verbeter uw vochtinname - verschillende soorten dranken

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, betekent hydratatie niet alleen water. Er zijn talloze andere soorten drankjes die je kunt drinken om je gehydrateerd te houden. Het is waar dat sommige dranken beter zijn om te drinken dan andere. Om u op weg te helpen, hebben we hieronder de meest gangbare soorten dranken voor u op een rijtje gezet:

  • Water - allereerst kunt u natuurlijk voor water kiezen als u wilt hydrateren. Water drinken is een goede keuze omdat het hydratatie biedt zonder calorieën of suikers die je tanden kunnen beschadigen. Als het op water aankomt, maakt het niet uit welke soort je drinkt. Kraanwater (als je dat kunt drinken) en flessenwater hydrateren het lichaam op precies dezelfde manier.
  • Thee of koffie - Veel mensen drinken graag thee of koffie als aanvulling op hun dagelijkse waterinname. Thee of koffie tellen ook mee voor de vochtinname. Hoewel de cafeïne in thee en koffie ervoor kan zorgen dat je meer moet plassen, droogt het je niet uit. Als u thee kiest die geen cafeïne bevat, krijgt u dezelfde hoeveelheid vocht binnen als met water. Dit maakt het een geweldig alternatief voor het standaard water.
  • Melk - het is ook mogelijk om je waterbalans te verhogen met melk. Zoals u wellicht weet, bevat melk veel belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, B-vitaminen, jodium en calcium. Hierdoor is het een goed soort drankje dat niet alleen hydrateert, maar ook je lichaam ondersteunt.
  • Fruitsap - Vruchtensappen bestaan uit water en vitaminen en mineralen. Hoewel je deze dranken kunt drinken om aan je vocht te komen, zijn ze niet zo gezond voor je. De meeste vruchtensappen bevatten nogal wat suiker.
  • Sportdrankjes - Sportdrankjes bevatten koolhydraten en elektrolyten. Door deze stoffen aan water toe te voegen, kan het vocht in de drank sneller in het lichaam worden opgenomen. Dit maakt het een verstandige keuze voor mensen die een zware training hebben gehad en hun vochtgehalte snel weer willen aanvullen.
  • Alcoholische dranken - Alcoholische dranken hebben een vochtafdrijvend effect. Dit betekent dat deze drankjes je lichaam zullen uitdrogen. Het is belangrijk om de alcoholconsumptie binnen de aanbevolen grenzen te houden als u ervoor wilt zorgen dat uw vochtbalans binnen de juiste grenzen blijft. Probeer niet meer dan 7 glazen alcohol per week te drinken, en zorg ervoor dat u na het drinken wat water drinkt om het tekort aan te vullen.

We hopen dat de informatie in dit artikel u een beter inzicht heeft gegeven in de rol die hydratatie speelt in uw gezondheid. Door voldoende te drinken, houdt u uw vochtbalans op peil en blijft u zo gezond mogelijk. Alleen door voldoende te drinken kan je lichaam optimaal functioneren!